Social Icons

Atasi Masalah Sembelit Sewaktu Berpantang


Assalamualaikum.

Salam kasih sayang buat semua pembaca blog Amnurhuda.

Saya doakan anda semua berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu.

Sembelit ketika berpantang.

Setiap wanita yang pernah melahirkan pastinya mengalami tempoh berpantang.

Setelah bertarung nyawa untuk melahirkan baby yang dikandung 9 bulan,akhirnya rasa lega sangat bila selamat melahirkan.Betoi tak?

Tapi sebenarnya ada lagi yang harus dilalui ibu2 yang bersalin iaitu tempoh berpantang.

Ada pantang larang yang perlu dipatuhi selama 44 hari malah ada yang sehingga 100 hari.

Pemakanan dan pergerakan harus di jaga demi menjaga kesihatan ibu dan juga baby.

Silap sikit kesannya ibu atau baby yang akan menanggungnya.



Bukan senang tau berpantang ni..dan perkara yang menakutkan ibu2 berpantang ini apabila timbulnya masalah sembelit.

Masalah ni selalunya akan berlaku selepas seminggu atau 2 minggu tempoh berpantang.

Saya ingat lagi pengalaman saya sendiri ketika bersalin anak sulong.

Awal berpantang berselera makan,tapi tak rasa nak membuang pun.

Dalam berpantang orang tua2 tak bagi minum air banyak2.Mungkin tu salah satu yang menyebabkan masalah sembelit ni.

Bila dah berlaku masalah sembelit ini memang akan  menjadi satu mimpi ngeri buat ibu2 yang bakal melahirkan lagi kali ke2 dan seterusnya. 

Hanya Allah yang tahu

Bila masuk tandas terpaksa ambik masa yang lama untuk meneran.Pada masa yang sama nak menjaga luka bersalin lagi.Memang terseksa.

Bila termenung lama2 dalam tandas mula la abis lenguh2 kaki,hilang tenaga seolah2 nak melahirkan sekali lagi.

Rasa nak menangis tau..dah bukan rasa la memang dah menangis pun.

Hanya yang pernah alami situasi ini sahaja yang memahami betapa peritnya.

Dulu saya pun sama,menangis dalam toilet tambah2 lagi waktu kejadian baby pula merengek dan tak de sapa pun di sisi baby..huhu

Atau...pintu diketuk dari luar minta kita cepat2 setelkan urusan.Ada orang dah tak sabar nak masuk pula.

Rasa macam nak marah je orang kat luar tu,kenapa lah tak nak memahami?Rasa macam tandas tu tak nak bagi orang lain guna,untuk kita sorang ja..boleh ke camtu...teruk kan sembelit ni.

Stress tau..

Kelahiran anak kedua dan ketiga turut saya rasai mimpi ngeri ni.Seolah2 dah jadi kemestian bagi ibu berpantang macam saya melalui detik2 cemas ini.

Ianya berakhir jua..

Namun akhirnya mimpi ngeri ini berlalu jua apabila saya melahirkan anak yang ke4.


Ini anak shaklee saya sebab sebelum saya hamil lagi saya mula mengenali supplement Shaklee dan saya mengamalkannya.

Bila saya hamil saya teruskan pengambilan supplement untuk ibu hamil seterusnya hinggalah saya berpantang.

Salah satu supplement yang membantu ibu berpantang agar tak sembelit adalah Ostematrik.





Bukan saja untuk menguatkan tulang dan gigi,malah membantu dalam menangani masalah sembelit.

Bukan tu je,bila dah konsisten amalkan Ostematrik ni rasa lenguh2 dan kebas mula berkurangan.

Tidur pun lebih lena dan berkualiti.Bila bangun pagi segar je walaupun dalam berpantang ni maklum la banyak berjaga malam.

Alhamdulillah syukur sangat bila tak sembelit lagi ketika berpantang.Hati pun happy,makan pun berselera.Kalau sembelit tak lalu dah nak makan tau.

Secara tak langsung hilang la masalah stress sebelum ni kan.Ditambah lagi dengan pengambilan supplement untuk ibu berpantang yang lainnya,alhamdulillah saya rasa semakin sihat dan bertenaga.

Sehingga hari ini walaupun Afi dah hampir 2 tahun,saya masih amalkan Ostematrik dan juga supplement2 lain yang sama ketika saya amalkan waktu berpantang dulu.

Alhamdulillah.

Adakah anda juga sama seperti saya?

Kalau anda ada masalah sembelit seperti saya jangan la stres dan berputus asa.Carilah jalan penyelasaian untuk masalah tersebut.


Sebelum tu anda boleh baca info tentang Ostematrik kat sini.

Kalau anda nak cuba Ostematrik boleh terus pm atau whatsap saya yer.

Lagipun bulan ni ada promosi Ostematrik.Untung kalau  beli bulan ni.

Beli 2 diskaun 5%
Beli 6 percuma 1


Saya sedia berkongsi info dan membantu anda.

Salam Sihat,
Nurul
013.4420.637







0 comments:

Post a Comment

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared and managed by Zulfae Solution