Social Icons

10 khasiat penting yang terkandung dalam Chia Seed


Assalamualaikum.

Salam sejahtera buat anda semua yang sudi singgah di blog ini.

Saya doakan anda sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah.

Hari ni saya nak share dengan anda khasiat Chia Seed.




10 khasiat penting yang terkandung dalam Chia Seed


1-Melawan Diabetes

Chia Seed telah dikaji sebagai salah satu rawatan semula jadi yang berpotensi untuk pesakit diabetes tahap 2 kerana keupayaannya memperlahankan penghadaman. Lapisan agar-agar biji chia terbentuk apabila terdedah kepada cecair-boleh juga mencegah pancang gula darah.


2-Serat yang banyak

Hanya 28 gram atau satu auns hidangan chia seed mempunyai 11 gram serat pemakanan - kira-kira satu pertiga daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk orang dewasa. Menambah beberapa chia seed dalam menu diet anda adalah satu cara yang mudah bagi memastikan anda mendapat jumlah fibre yang baik. Dimana ia penting untuk sistem penghadaman.

3-Kekuatan Gusi dan Tulang

Satu hidangan biji chia seed mempunyai 18 peratus daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk kalsium, yang berfungsi untuk mengekalkan tahap kesihatan tulang, gigi, dan mencegah osteoporosis.

4-Mangan

Manganese (Mangan) bukan nutrien mineral yang terkenal, tetapi ia adalah penting untuk kesihatan manusia. Ia baik untuk tulang dan membantu badan kita menggunakan nutrien lain seperti Biotin dan thiamin. Satu hidangan biji chia seed (28 gram) mempunyai 30 peratus daripada pengambilan disyorkan untuk mineral ini.

5-Lebih Fosforus
Dengan 27 peratus daripada nilai harian anda untuk fosforus, biji chia seed turut membantu anda mengekalkan tulang dan gigi yang sihat. Fosforus juga penting untuk mensynthesize protein (pertumbuhan dan pembaikan) sel dan tisu tubuh kita.

6-Penuh Dengan Protein

Biji Chia juga adalah salah satu sumber protein buat vegetarian dan ianya tidak mempunyai kolesterol. Satu 28-gram hidangan biji Chia Seed mempunyai 4.4 gram protein.

7- Menstabilkan Gula dalam Darah

Chia Seed juga berkesan dalam menstabilkan gula dalam darah disamping melawan rintangan insulin yang terikat dalam peningkatan lemak perut (belly fat). Rintangan jenis ini amat berbahaya untuk kesihatan kita secara keseluruhan.

8- Mudah Kenyang
Tryptophan merupakan sejenis asid amino yang ditemui dalam ayam belanda. Ia juga ditemui dalam biji Chia Seed. Walaupun tryptophan memberi kesan mengantuk selepas makan (Cthnya Jamuan Hari Raya) namun ia juga berpotensi membantu mengawal selera makan (mudah kenyang), tidur yang selesa dan membantu meningkatkan mood anda sehari-harian.

9- Meningkatkan Kesihatan Jantung

Kajian Klinik Cleveland menyatakan bahawa biji chia seed telah terbukti dalam peningkatan tekanan darah untuk pesakit kencing manis. Ia juga boleh meningkatkan kolesterol sihat pada masa yang sama mengurangkan jumlah LDL, kolesterol dan trigliserida.

10-Penuh dengan Omega-3
Biji Chia adalah penuh dengan asid lemak omega-3, dengan hampir lima gram dalam hidangan satu auns. Lemak adalah penting untuk kesihatan otak.



Terima kasih kerana sudi membaca.Jumpa lagi.

Wassalam.


0 comments:

Post a Comment

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared and managed by Zulfae Solution