Social Icons

Nak Kurus Sila Jauhi Gula!!



Assalamu'alaikum.

Salam kasih sayang buat semua pembaca blog Amnurhuda.

Saya doakan anda kurus dan sihat.

Hari ni saya nak share sesuatu dengan anda.

Ianya tentang gula dan proses turunkan berat badan.

Gula dan minuman anda

Cuba tengok minuman kat bawah ni.Banyak tak gula dalam setiap minuman ni.




Haa sebab tu la ramai orang susah nak turunkan berat badan.

Sebab tu la ramai orang senang jadi gemuk.

Suka sangat minum minuman tak berkhasiat..kan kan..

Haa lepas ni belajar minum air kosong plak yer.

Nak kurus sila jauhi gula




Sebenarnya gula tidak bagus kalau kita nak turunkan berat badan.Tapi sejauh mana gula ini perlu dijauhkan?

Gula ada dalam kebanyakan makanan asas kita seperti buah dan sayur.

Jadi ,isu tak cukup gula dalam badan tak sepatutnya timbul.

Untuk pengetahuan anda,rakyat Malaysia merupakan antara pengguna gula yang tertinggi di Asia.

Sebab itulah kalau kita tengok,ramai rakyat Malaysia yang bambam.

Apakah anda juga termasuk dalam kategori ini?

Mengapa anda tidak digalakkan mengambil minuman bergula.


1. Gula menyebabkan kita ketagihan untuk makan. Bila kita makan gula, ia akan menyebabkan insulin lebih banyak dihasilkan dalam badan kita. 

Kesannya, otak kita akan diransang untuk mencari makan bergula lagi dan lagi dan lagi.

Contohnya, kalau kita makan air manis.
Perasan tak kita rasa macam tak puas. Dah minum kita nak minum lagi. 

Dah habis gelas kedua, kita rasa macam nak minum lagi.

Contoh lain, kalau lepas bersenam kita ‘dimomokkan’ untuk ambil 100Plus. 

Sedangkan minuman ini bergula. Betul tak, kita boleh minum air ini dengan lebih banyak berbanding kalau kita minum air kosong.

Sebab apa? Otak kita akan teransang untuk mahu lagi dan lagi dan tidak rasa puas bila kita minum atau makan makanan bergula.

Nak bagi anda lagi senang faham, cuba makan kerepek yang kita beli di kedai. Untuk pengetahuan anda, kerepek itu ada gula dan MSG. Betulkan, kita makan dan tak boleh nak berhenti.

Kita terasa macam nak makan sampai habis.

Kalau tak habis, lagi tu lah kena makan. Bila dah habis baru rasa puas. Betul tak?

Ha.. itulah penangan gula dalam makanan dan minuman.

2. Bila kita makan makanan atau minuman bergula, ia akan ditukarkan dalam bentuk Glycogen dalam badan kita. 

Untuk pengetahuan anda, sumber tenaga dari badan kita akan diambil dari Glycogen dahulu. Selepas Glycogen dah habis, barulah dibakar lemak lemak dalam badan kita.

So, bila kita ambil makanan atau minuman bergula, kandungan Glycogen dalam badan kita meningkat dan kesannya.

Kita bersenam banyak, tapi tak kurus kurus. Rupa rupanya, yang dibakar adalah lebihan Glycogen dalam badan. Bukannya lemak dari badan.

Sebab itulah, mengapa pakar diet cakap. Kalau nak kurus, mesti jauhi gula.

Ok,selepas ni nak minum minuman bergula kena fikir 1000 kali la yer.

Utamakan air kosong,lagi bagus lagi jimat..hehe

Anda mampu mengubahnya.

Yang penting nak kurus wajib ada ilmu,baru la jadi.

Saya harap perkongsian kali ini memberi manfaat buat kita bersama.

Jumpa lagi.

Wassalam.



SILA DOWNLOAD 'EBOOK KURUS' DIBAWAH SECARA PERCUMA


http://www.noweveryonecankurus.com/lengkap








0 comments:

Post a Comment

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared and managed by Zulfae Solution