Social Icons

Virus menyerang!!!!


Assalamu'alaikum....

Semoga semua pembaca blog Amnurhuda sentiasa sihat dan dilimpahi kasih sayang.

Hari ini saya di uji lagi...

Kepada sahabat-sahabat Fb saya yang ter'menerima' video dari Fb saya saya mohon sejuta KEMAAFAN atas apa yang berlaku petang tadi.

Ceritanya bermula begini...

Sedang saya online Fb,tiba-tiba ada seseorang pm saya,lalu saya buka dan ada satu link video dan gambar profil saya.



Saya cuba klik tanpa berfikir yang negatif.Bila saya klik satu arahan meminta saya add chrome(kalau boleh saya nak prt sc nak bagi kawan-kawan tengok tapi takkan saya nak ulangi sekali lagi kan...cari naas namanya tu).

Saya tak ikut arahan tu,saya close je pm tu.Ok je setakat tu.

Waktu petang(selepas asar) saya sekali lagi terima pm yang sama dari orang berbeza.

Kebetulan waktu tu suami ada di sebelah,saya  tanya dia camna nak buat ni..nak tengok video apa,dah 2 orang antar.

Bila dia suruh saya try klik,saya klik la..then klik add chrome.Apa berlaku...

Hmm tak de video apa pun keluar.Arahan yang sama pada mula tadi yang keluar.

Suami cakap"dah..dah tak yah cuba dah..ada yang tak kena ni.."

Sejurus selepas tu..satu pm masuk dari rakan Fb beserta video gambar profilnya.Dia tanya saya...video apa ni??



Saya pun pelik la..apasal tanya saya?dia kata saya yang hantar...ahhh sudah.

Belum habis saya menjelaskan kepada seorang rakan fb apa yang berlaku...berderet-deret pm masuk.

Semua sama.Ada yang marah saya,tapi saya tak de la marah balik,ye la bukan salah diorang pun.

Saya sedaya upaya memberi penjelasan apa yang berlaku.

Semoga mereka mengerti dan dapat menerima penjelasan saya.

Bukan saya yang buat semua ini.

Malam ni saya dah tak dapat buka Fb saya melalui Chrome,bila saya buka Fb suami ternyata Fbnya turut terkena virus tersebut.



Ada 2,3 orang kawan-kawan suami yang pm bertanyakan tentang video yang dia antar.

Saya tanya dia adakah dia juga menerima pm seperti saya terima dan dia klik juga?

Jawapannya dia tak de buat apa-apa pun.Belum buka Fb lagi katanya.

Adakah ianya merebak di sebabkan saya yang membuka Fb suami menggunakan Chrome di laptop ini?saya pun tak tau..

Kepada sahabat-sahabat saya di Fb mahupun blog,harap berhati-hati bila anda mengalami situasi ini.

Kalau anda terima pm video seperti ini,jangan di klik.Biarkan saja.

Semua ni virus,ianya akan merebak sekelip mata je.

Saya harap apa yang saya cuba kongsikan masih belum terlambat.

Apapun sekali lagi saya memohon maaf atas apa yang telah berlaku.Semuanya bukan kehendak saya mahupun kalian juga.

Ambil pengajaran dari apa yang berlaku kepada saya hari ini.

Sekiranya anda rasa apa yang saya kongsikan ini memberi manfaat kepada semua ,mohon tekan LIKE agar yang lain juga dapat mengetahui tentang hal ini.

Semoga kalian tidak terlambat untuk menghindarinya.


0 comments:

Post a Comment

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared and managed by Zulfae Solution