Social Icons

Tak payah beli tepung rangup dah...


Assalamu'alaikum...

Santai petang-petang ni kalau minum teh dengan  pisang goreng panas-panas mesti sedap kan??

Apakata hari ni kita buat sendiri je,bukan payah pun nak goreng pisang,rajin dengan segan je..

Kalau pilih rajin maka jadi la.Ye tak??

Hari ni saya nak share resepi tepung goreng pisang.Nak tak?

Nanti tak payah duk beli tepung rangup dah,buat sendiri je.

Resepi asal saya ambik dari Blog Hairul,tapi yang ni saya dah edit ikut suka hati saya je..hehe

Saya dah cuba,malah saya dah menjual...alhamdulillah sambutan boleh dikatakan semua yang beli tu kata sedap..bukan perasan ni tapi kenyataan.

Tak payah percaya la...buat jer.

Itu dulu la,sekarang saya dah tak menjual dah.Buat makan sekeluarga je.

Ni resepi yang selalu saya buat sekarang bila saya rasa nak makan goreng pisang/cempedak/ubi/apa-apa je la.

Saya tak suka pisang goreng yang tebal,so..saya belah empat.

Jom la cuba...

1 cawan tepung Beras/jawi(saya panggil tepung jawi)

1/2 cawan tepung gandum

1/2 sudu teh baking powder

1/2 sudu teh garam

sedikit serbuk kunyit.

Bancuh biar pekat.

Dah tu goreng je la..hihi siap,cuba rasa..apa macam??

Satu lagi..nak goreng tu,minyak biar panas betul-betul dulu tau. 
Goreng sampai kekuning-kuningan


Simple je kan..sebab yang tu saya dah edit,saya suka yang simple2 tapi sedap.

Ok saya bagi yang asal plak..ikut la nak try yang mana satu.

2 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
5 sb santan pekat
1/2sb baking powder
1/2sk serbuk kunyit
1 bj telur & air secukupnya
2sb marjerin yang dicairkan
garam secukup rasa

1.Cairkan marjerin didalam periuk.Biarkan sejuk.

2.Masukkan kesemua bahan-bahan kecuali marjerin dan air.

3.Masukkan sedikit air dan gaul menggunakan tangan.
 
Saya pakai yang ni kalau buat bancuhan banyak2(nama apa saya lupa la).


Bancuh tepung biar pekat.

Masa berniaga dulu saya cuba sukatan hingga 1 kilo tepung.Pandai-pandai la adjust..hehe
kalau nak berniaga la.

Sekarang saya buat 1 cawan je.Cukup la untuk makan sendiri.

Kalau tanya saya bancuhan yang mana lebih sedap?mestilah yang asal..masa buat untuk jual dulu saya ikut yang asal cuma tak letak santan jer.

Lagi sedap Pisang goreng panas-panas cicah pula dengan sambal kicap.Pernah cuba ker?

Rugi kalau tak pernah..pas ni cuba tau...tak rugi pun.Itulah pengalaman..bila orang citer nanti...ooohh aku pun dah try..camtu..hihi 

Nak try buat sambal kicap juga?

Senang je..

30 biji cabai melaka
15 ulas bawang putih
2sb gula
2sk garam
kicap 
air

Blender semua tu..siap!

Jangan ikut sukatan diatas...banyak tu,nak jual boleh la.



Try la sebiji atau 2 biji pun cukup la kalau nak makan sikit-sikit ni.

Ikut la sapa suka pedas kan.Kalau tak nak pedas sangat sebiji dah cukup.

Ikut selera anda.Jangan takut untuk mengubah apa yang ada.Mana tau resepi anda lagi mantop.

Buat apa pun,jangan takut mencuba.Tak jadi buat lagi sampai jadi. 


 

Hmm dah siap pun..boleh la makan.Gambar sambal kicap tak de la kat sini sebab saya malas nak buat la plak.

Kalau dulu hari-hari makan pisang goreng,jadi vitamin E tak leh tinggal sebab vitamin E ni akan mengawal kandungan minyak dalam kulit kita.

Takde la berminyak sangat muka ni..hehe

Ok selamat mencuba yer...hujan-hujan lagi lapar kan..

Sekiranya anda rasa entry ini memberi manfaat buat anda mohon tekan butang LIKE agar ianya turut memberi manfaat kepada insan lain.

Terima kasih.




0 comments:

Post a Comment

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared and managed by Zulfae Solution