Social Icons

Ibu hamil...Boleh ke cabut gigi ??


Assalamu'alaikum...

Semoga semua yang sedang membaca blog ini di beri kesihatan yang baik dan ceria-ceria selalu.Jangan lupa senyum tau..

Boleh ke cabut gigi semasa hamil? ha yang ni la saya nak citer hari ni..hehe

Dulu saya ingat semasa hamil tak boleh cabut gigi,sebenarnya boleh je atas nasihat doktor la.

Kemungkinan akan memberi kesan sekiranya kita cabut gigi ketika kandungan di bawah 4 bulan,juga berisiko sekiranya cabut gigi ketika usia kehamilan melebihi 6 bulan keatas.

Jadi apa yang doktor beritahu saya,tempoh selamat untuk ibu hamil melakukan rawatan gigi adalah antara 4-6 bulan usia kandungan.

Pengalaman sakit gigi ketika hamil

Dulu waktu hamil anak sulung dan kedua,saya memang tak terlepas dari sakit gigi.

Tapi bila pergi ke klinik apa yang saya dapat hanyalah ubat tahan sakit.Waktu sakit mana boleh cabut gigi kan.

Saya pun ingat orang hamil tak boleh cabut gigi,hmm makan ubat tahan sakit je la.

Lagipun saya memang takut nak cabut gigi..hihi.



Hamil kali ketiga

Kali ni saya memang merancang,sebelum hamil saya sudahpun mempersiapkan diri untuk membuang semua gigi yang rosak.

Walaupun saya takut,saya kuatkan hati juga sebab saya dah rasa betapa azabnya sakit gigi apatah lagi waktu hamil.

Memang azab kalau sakit gigi,kalau doktor offer cabut gigi waktu tu gerenti angguk je.Tapi bila dah baik,lupa dah kat doktor gigi.

Alhamdulillah bila dah hamil selamat la saya dari sakit gigi.

Supplement Shaklee dan kehamilan ke empat

Alhamdulillah sejak saya bersama Shaklee dan mengamalkan sebahagian dari supplement ini,saya kurang mengalami masalah sakit gigi lagi.

Antara supplement yang saya amalkan untuk kesihatan gigi adalah Ostematrik.Dengan Ostematrik saya sudah mendapat bekalan kalsium yang mencukupi untuk membantu menguatkan gigi-gigi saya.




Apalagi ketika hamil,dimana kebanyakkan kalsium disalurkan kepada baby yang dikandung.

Ini menyebabkan ibu hamil mengalami kekurangan kalsium dalam badan.

Klik sini untuk mengetahui tentang Ostematrik.

Rawatan gigi ketika hamil

Sebab dah tak sakit gigi,saya pun terlupa nak merancang cabut gigi  sebelum hamil kali ini.

Dah hamil baru la terfikir..apasal tak pegi cabut gigi dulu.Risau juga takut kejadian lama berulang.

Bulan puasa lepas bila doktor buat pemeriksaan gigi,awal-awal saya dah mengaku  ada gigi rosak.

Doktor pun syorkan masa yang sesuai untuk saya menjalani rawatan.

Hari ni baru saya pergi klinik.Usia kandungan saya saat ini lima bulan lebih,kira ok la dan setakat ni saya tak de masalah-masalah kesihatan lain .Jadi tak de masalah la nak cabut gigi.

Setelah beberapa kali tertangguh,akhirnya saya berjaya mengumpul kekuatan untuk pergi menyerah diri.Segalanya untuk kebaikan saya juga.



Apapun gigi yang rosak tetap perlu disingkirkan.Takut juga tak sakit waktu hamil kang sakit sewaktu berpantang plak.

Aduhhh ...lebih baik saya sakit sikit hari ni daripada saya bertambah stress dan sakit saat berpantang.

Sepatutnya hari ni buat pemeriksaaan dan temujanji je,hari yang sepatutnya cabut gigi hari selasa,Tapi disebabkan orang tak de lagi,saya buat pemeriksaan dan sekali ngan cabut gigi terus.

Sebenarnya ada hikmahnya cabut gigi waktu hamil ni,tau tak layanan untuk ibu hamil ni special sikit.

Doktor berlemah lembut je..hiihi suka saya.
Nak cabut dah ni tanya dulu...sakit tak?saya kata sakit dia stop,tiga kali ditanya,tiga kali juga la saya kata sakit...haha kalau camni bila nak tercabut gigi ni.

Nampak tak doktor cukup berhati-hati kan.Akhirnya saya kata tak pe boleh tahan lagi..maka tercabut la gigi gerahamku.

Akhirnya kau ku lepaskan

Berakhirlah riwayatmu disini wahai gigiku...selamat tinggal.

Doktor tanya nak bawa balik ker??Ishh tak nak la nak buat apa.just say good bye...hehe

Terima kasih doktor.

Melangkah keluar bilik dengan senyuman.Sedikitpun tak rasa sedih meninggalkan gigi gerahamku bersama doktor dan misi.

Alhamdulillah dah berjaya melalui detik-detik ini dengan sedikit ketakutan tetapi segalanya berjalan dengan baik.
 
Terima kasih kerana sudi membaca entry kali ini.

Sila tekan butang LIKE sekiranya anda rasa ianya bermanfaat buat anda.Semoga manfaatnya turut dirasai oleh yang lain.


0 comments:

Post a Comment

 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared and managed by Zulfae Solution